Brobytornets Musikrum Lars Hollmer     Lars Hollmer foto  
     

 

Från STIM:s arkiv

(Texten får återges med angivande av källa)

Porträttet – Lars Hollmer
av Mattias Franzén

 


Många och skiftande inspirationskällor, massor av parallella projekt och ett högt drivet tempo kännetecknar Lars Hollmers verksamhet som kompositör.

I ett hönshus utanför Uppsala har det pågått en febril aktivitet sedan 1969. Det är nämligen där Lars Hollmer producerar sina egenartade skivor. Både soloproduktionerna och de flesta inspelningarna med hans olika grupper har gjorts i det ombyggda hönshuset.

Det är svårt att genrebestämma Lars musik. Den är experimentell och blandar allvar, glädje och absurditet med en nästan naiv uppriktighet. Där finns inslag av rock, visa, schlager, kuplett, konstmusik och psalm, ofta med en färgning av världsmusik. Ibland har hans musik kallats progg, men det är en klassificering som Lars inte håller med om.

Dagens Nyheters recensent Ingmar Glanzelius skrev en gång att Lars band ”Samla Mammas Manna” borde ha en egen avdelning i skivaffärerna. Det kunde egentligen gälla all Lars musik. Avdelningen hade inte blivit alldeles ödslig heller; hittills har han spelat in drygt trettio sinsemellan väldigt olika skivor sedan skivdebuten 1971.


På den här affischen från japanturnen hösten 2003 ser vi just
30 st.
Klicka på de små bilderna för full storlek

- Man har väl blivit något slags studiogubbe, men nu ska jag lugna mig lite innan jag spelar in nästa platta. Det har varit alldeles för hektiskt den senaste tiden.

Rindas flying woman  

LADDA HEM HÄR!

GRATISMUSIK FÖR
GULDÖRON

QUICKSTEP

HAIKUS


   
     

Ramlösa Kvällar-78

 

Slog sönder taffeln
Allt började med att han som barn fick en cittra av sin mormor. Han började genast experimentera: han preparerade cittran och använde diverse olika verktyg för att kunna spela så rytmiskt som möjligt på den. Därefter gick han över till att slå sönder sin mammas taffel.

Lars tonårsperiod sammanföll med popens genombrott i Sverige. Lars fick ett piano och började spela in sin musik på en rullbandspelare. ”Samla Mammas Manna”, hans kanske mest kända band, bildades 1969 med Lars vid klaviaturen. ”Samlas” musik är till stor del baserad på improvisation och de hade sin storhetstid från 1973 till 1976 då de splittrades. De kvarvarande medlemmarna, däribland Lars, bildade gruppen ”Zamla Mammaz Manna” och en tid senare startade han tillsammans med bland andra Coste Apetrea ”Ramlösa Kvällar”.

- ”Zamla” var mer avantgardistisk än sin föregångare medan ”Ramlösa Kvällar” var en av de allra första världsmusikgrupperna.

   
 
OSLO-73
GÄRDET-74

 

Med ”Ramlösa Kvällar” började Lars spela dragspel, vilket han fortsatt med vid sidan av sin roll som keyboardist.

Även ”Zamla Mammaz Manna” splittrades och ur resterna föddes ”von Zamla” 1980. Flera band följde: ”Fem Söker En Skatt”, ”Looping Home Orchestra” (i olika versioner) och ”Accordion Tribe”. I alla konstellationer har Lars bidragit med låtar.

1983 -von Zamla - cover by Tage Åsén  
 

 

Solokarriären inleds
I slutet av 1970-talet köpte Zamla Mammaz Manna in en multikanalbandspelare. Lars använde den också till att experimentera med egna inspelningar. Han spelade alla instrument själv och la på spår efter spår, och i hönshuset föddes ett typiskt Hollmerskt solosound på vilket han byggt ett tiotal soloplattor.

Med låten ”Boeves psalm” (från ”XII Sibiriska Cyklar”, 1981) lyckades Lars skapa en modern klassiker som fått en självklar plats bland låtar som Evert Taubes ”Nocturne”, Ulf Lundells ”Öppna landskap” och Georg Riedels ”Idas sommarvisa”. Den har spritts över världen i otaliga arrangemang och inspelningar, och med lite tur kan man få höra den på en restaurang i Japan.

- Att den slog så var faktiskt en överraskning. Uppenbarligen har den ett uttryck som människor kan ta till sig. Men jag har aldrig försökt skriva en ny ”Boeves psalm”. Jag tänker aldrig så strategiskt när jag skriver.

För Lars är skapandeprocessen något mycket speciellt. Han berättar att han måste börja från noll; att han försöker rensa sig helt innan han börjar skriva.

- Jag är snart 57 år och jag ser en risk i att jag, när jag vänder på stenarna, upptäcker att jag varit där förut. Jag måste fortsätta utvecklas även om jag ibland hämtar idéer bakifrån.

Internationella projekt
En källa till att fortsätta utvecklas hittar han i mötet med andra musiker. När ”Zamla” på 1970-talet turnerade i England träffade de andra band som hade liknande inställning som de till musiken. Så småningom tog ett informellt nätverk form, RIO (Rock in opposition), med musiker från bland annat England, Frankrike, Italien, Tyskland och Schweiz.

Lars internationella kontaktnät har lett till en rad intressanta samarbeten: med egna gruppen ”Andetagen” som bestod av Lars och finska musiker, vann han en Grammis 1998 för cd:n ”Andetag; tillsammans med japanska gruppen ”Sola” gjorde han turnéer i Japan och Sverige samt en cd (2002); Lars blev 1996 medlem i ”Accordion Tribe”, en grupp dragspelare från Finland, Slovenien, USA och Österrike.


Förra året gjorde den schweiziske filmaren Stefan Schwietert en långfilm om gruppen. Den har visats i Schweiz och Tyskland men har ännu inte kommit till Sverige. Under 2005 kommer den emellertid att släppas på dvd.

 


   

 

 
   
   
   
 
Lars Hollmer: ANDETAG -Cover by Pelle Engman
Omslag:Pelle Engman
Lars Hollmer-Sea of reeds
Lars Hollmer:UTSIKTER - cover by Tage Åsén
Samla Mammas Manna :Dear Mamma - omslag av Tage Åsén

Dear Mamma 

”Samla Mammas Manna” som återförenades 1990 har gjort flera uppskattade turnéer sedan dess och det är tydligt att deras musik tilltalar nya generationer. Musiken har ingen ålder, menar Lars.

- Nej den är som en glencheckkostym - den blir alltid modern igen. Jag vill skriva glencheckmusik!

Han lägger till att han också skulle vilja arbeta med stråkorkester någon gång. Och så ska ju hönshuset renoveras, och...


Mattias Franzén

(Texten får återges med angivande av källa)

ett hönshus utanför Uppsala
 

 

 
Tage Åsén , Lars Hollmer. Pelle Engman

Virtual arts in reality - skojiga sammanträffanden från förra seklet:
Detta omslag är den första produkten som togs fram i
The BrobyTowerStudio - Brobytornets musikrum .
Ett intensivt samarbetsprojekt några sköna septemberdagar i Fryksdalen.
Tage Åséns målning snyggt omdirigerad av Lars Hollmer med Pelle Engman som ständigt skarpsynt smakråd.
Den första produkten från världens första utkikstorn i en grop.

Samla Mammas Manna: KAKA - omslag av Tage Åsén  

Tillbaks -- Back

     
©Tage Åsén 2006 All rights reserved -- Last update November 9, 2006 3:26 Contact INFO